Publikovanie mobilnej aplikácie do App Store a Google Play

Publikoval Michal Kočí dňa 06.06.2014 o 22:45 v kategórii Mobilné aplikácie

V predchádzajúcich príspevkoch som sa venoval popisu vývoja mobilných aplikácií pomocou Cordovy. Vysvetlil som čo to je, ako to funguje, ako rozšíriť funkcionalitu cez pluginy či aké problémy vás môžu postrehnúť pri portovaní na inú platformu. Čo však, keď už aplikáciu máte? Ako ju dostanete do App Store a Google Play?

Registrácia

Ak testujete na fyzickom iOS zariadení, veľmi pravdepodobne ste si už zaplatili vývojársky účet a to je dobre, lebo bez neho aplikáciu do App Store nedostanete. Android aplikácie to majú jednoduchšie, na telefón ich dostanete kedykoľvek, stačí povoliť na telefóne inštaláciu z neznýmych zdrojov. To je prvá vec, ktorá sa mi na vývoji pre Android páči viac.

Tak či tak, ak sa rozhodnete svoju aplikáciu publikovať do Google Play, budete potrebovať vývojársky účet. Výborná správa je, že stojí 25 dolárov a neplatí sa ročne, ale jednorázovo.

Pre registráciu svojej aplikácie budete potrebovať niekoľko údajov, sú veľmi podobné pre oba obchody. V zásade sa jedná o názov a popis aplikácie, screenshoty aplikácie a niekoľko dodatočných obrázkov (ikony či iné vizualizácie aplikácie, ktoré sa zobrazujú v obchodoch). Ak chcete aplikáciu predávať, musíte tiež stanoviť cenu. Aha a nezabudnite na to, že popisy je vhodné preložiť do viacerých jazykov, za predpokladu že cielite na zákazníkov z rôznych kútov sveta.

Ak nemáte čas či chuť učiť sa sami programovať mobilné aplikácie, rád vás to naučím na mojom školení programovania mobilných aplikácií v Cordove. Takže ak sa chcete rýchlo a ľahko naučiť programovať mobilné aplikácie v Javascripte, príďte na moje školenie.

Testovanie. Alfa, beta, ...

Ja viem, o testovaní rozprávam stále. A tiež viem, že ste si prehovorili do duše, že ste ma počúvli a testovaniu sa riadne venujete. Ale nie o tom som chcel. Chcel som poukázať na to, v čom sa mi Google Play extrémne zapáčil. V možnosti mať Alfa a Beta testovanie a to veľmi jednoducho.

Akonáhle zaregistrujete aplikáciu do obchodu (ešte ste nenahrali aplikáciu, iba registrujete jej metadáta), máte v Google Play možnosť nahrať aplikáciu do Alfa alebo programu.

Pre Alfa verziu platí, že je dostupná iba niektorým užívateľom. Konkrétne tým, ktorý sú v Google+ Community, ktorú navolíte. Čiže, zvolíte si komunitu (alebo ju najskôr vytvoríte, ak žiadnu nemáte) a členovia tejto komunity, ktorým pošlete odkaz (získate v administrácii), si ju môžu nainštalovať.

Funguje to skvele a je jedno, či sa chystáte publikovať prvú verziu aplikácie, alebo či máte už produkčnú verziu a snažíte sa len vypublikovať novú verziu, ktorú najskôr chcete otestovať. Užívatelia si ju teda nainštalujú a ak vypublikujete novú verziu do Alfy, automaticky sa im aktualizuje. Táto verzia nie je prístupná komukoľvek a tak neriskujete, že vypublikujete niečo, čo nie úplne funguje.

Keď zozbierate spätnú väzbu od Alfa testerov, môžete sa rozhodnúť. Buď aplikáciu posuniete do Beta testovania, pre ktoré platí obdobné, ako pre Alfa testovanie, alebo ak aplikácii už veríte, môžete ju vypublikovať do produkcie.

Ak si to zhrnieme, máte možnosť nechať aplikáciu otestovať úzkej skupine ľudí pred tým, než aplikáciu (respektíve jej verziu) spravíte verejne dostupnou. A tieto testovacie fázy môžete mať dve, Alfu a Betu. Ale môžete použiť i len jednu fázu, napríklad len Alfu.

Nám sa osvedčilo používanie Alfa testovania, Betu nepoužívame. Užívatelia môžu byť kdekoľvek na svete a aplikácia sa k nim dostane. A aplikácia sa im automaticky zaktualizuje vždy, keď nahráte novú verziu. Jednoduché, šikovné.

iTunes Connect, ktorý používate na správu iOS aplikácií takúto možnosť bohužiaľ nemá. Môžete však nechať otestovať aj aplikácie pre iOS, ale postup je trochu komplikovanejší. Musíte špeciálne vypublikovať aplikáciu cez XCode a potom ju ručne rozdistribuovať. A navyše musíte ručne zaregistrovať každé zariadenie, na ktorom chcete testovať - na jeden vývojársky účet môže byť zaregistrovaných 100 zariadení.

Publikujeme aplikáciu

Pre Google Play platí to, čo bolo uvedené vyššie. V podstate celú administráciu robíte cez web rozhranie (tzv. Developer Console), aplikáciu tak nahrávate cez web.

Po nahratí aplikácie, či presunu do inej fázy (do Bety alebo do produkcie) vás obchod upozorní, že publikovanie môže trvať až niekoľko hodín. To aj platí, chvíľu to trvá, ale nikdy to netrvalo viac než niekoľko hodín.

Publikovanie do App Store je zase komplikovanejšie než do Google Play. Začnete vytvorením popisu aplikácie alebo ak už jednu verziu máte verejnú, tak popisom zmien. Keď ste s popisom spokojný, v iTunes Connect vyberiete možnosť, že chcete nahrať aplikáciu.

Potom musíte použiť aplikáciu Application Loader, ktorú viete spustiť priamo z XCode. V nej vyberiete ktorú aplikáciu (a jej verziu) idete publikovať a vyberiete ZIP súbor s aplikáciou (zozipovať si ju musíte pred tým ručne). Application Loader skúsi nahrať aplikáciu do obchodu, pričom vykoná niekoľko kontrol (napríklad či máte správne ikony, či je aplikácia správne podpísaná a podobne) a ak všetko bude bez problémov, aplikáciu nahrá a tá sa dostane do čakania na schvaľovanie. Ak nie, musíte si chyby opraviť.

App Store nanešťastie rozhodne nepatrí k najrýchlejším, čo sa schvaľovania týka. U našej aplikácie to trvalo vždy aspon týždeň. Navyše, môže sa vám ľahko stať, že vašu aplikáciu zamietnu (nám sa zatiaľ nestalo), alebo že si dožiadajú doplňujúce údaje (toto sa nám stalo).

Hotovo

Ďalší krok je jasný - aplikáciu začnú používať používatelia a dúfajme, že budú spokojní. No a vy môžete smelo pracovať na novej, ešte lepšej verzii aplikácie. Veľa šťastia!

Mohlo by ťa tiež zaujímať

Páčil sa ti príspevok?

Zdieľaj príspevok alebo si ho odlož na neskôr

Sleduj ma

Ak nechceš premeškať príspevky ako je tento, sleduj ma na Twitteri, alebo ak máš RSS čítačku, môžeš sledovať môj RSS kanál.

Komentáre

K tomuto článku nie su pridané žiadne komentáre.

Pridať komentár

Máš niečo zaujímavé povedať k článku? Pridaj to k článku ako komentár. Spam, reklamu alebo inak nerelevantné komentáre okamžite mažem.

Pridanie komentára sa nepodarilo. Oprav si prosím chyby.